Total War: Attila

3.bild (00000)

Диявол зі Сходу

Усі стратеги з нетерпінням чекали анонсу нової Total War, всім було цікаво куди тепер занесе нас Creative Assembly, громадянська війна, Medieval 3 чи можливо Перша світова? Човен надій та сподівань, розбився об погано замаскований стенд на EGX, на якому красувалося грізне обличчя вождя гунів – Аттіли. Таким було перше враження, адже всім було ясно як божий день, що нова Total War є перехідним проектом і кардинальних змін не принесе. Та з новими подробицями ставлення до гри змінювалося і віра в розробників почала відроджуватися. 17 лютого гра надійшла в продаж і OpenGamer вирішив протестувати Creative Assembly на профпридатність.

Скажу відверто, особливих сподівань на рахунок гри в мене не було. З першого геймплею стало зрозумілим, що Attila майже в усьому ідентична Rome 2 – та сама карта, ті самі юніти і однакові проблеми. Отже, перед розробниками стояло складне завдання, поліпшити гру настільки, щоб у гравців не виникло відчуття, що це просто редизайн попередньої гри, який намагаються впарити за досить солідну суму. Мабуть тому Creative Assembly майже всі нові фішки гри продемонструвала відразу в прологовій кампанії, котра скажу я вам, за своєю тривалістю посперечається з деякими DLC до попередніх ігор серії.

Першим на що звертаєш увагу в Total War: Attila, це на зміну географії Європи темних віків: густі ліси, що надають грі темно-зелену світлову гамму, задимлені від торфу болота, тварини, що пасуться на галявинах і зимові шапки альпійських гір, підніжжя яких огортає туман війни. Інколи думаєш, що перед очима Фангорнський ліс і ось-ось звідти вийдуть енти і розтопчуть ворога на своєму шляху, усе настільки гарно і деталізовано. Крім того, це не просто візуальна складова а також шанс для тактичних маневрів, тепер засідки уникнути стало важче, адже в будь який момент з лісової рощі може вилізти ворожа армія. У цьому аспекті гра нагадує Shogun 2, де географія мала дуже важливий вплив на тактичний геймплей. Наче та сама мапа, що і в Rome 2 тільки зі своїми небезпеками і сюрпризами.

2015-02-24_00003

Значно змінили інтерфейс гри. Вся головна інформація відтепер посідає центральне місце зверху дисплея. Найбільша заслуга розробників в тому, що всі позитивні і негативні ефекти розміщені поряд з основною інформацією на головній панелі. Стрічка подій відтепер групує всю інформацію, яку можна розгорнути чи навпаки згорнути для економії місця і щоб відокремлювати основні події від другорядних. У вкладці торгівля і фінанси можна побачити, що саме фракція виробляє, а що імпортує, раніше ці подробиці треба було шукати в меню дипломатії. Загалом вся цінна інформація знаходиться під рукою, її і раніше не складно було знайти але зараз стало ще комфортніше.

Проте найбільшу інформативну цінність несе оновлений стратегічний огляд. У Rome 2 він був доволі прісним, нині ситуація дуже змінилася: 6 фільтрів і 11 статусів регіонів від дипломатії до релігії. Планувати свою стратегію по захопленню нових земель тепер куди цікавіше. Війська також зазнали інформаційної реформи, спочатку я навіть не зрозумів, яка ж кількість воїнів перебуває під командуванням мого воєначальника. Тепер на це вказує оновлений штандарт у вигляді вінка, виглядає більш солідно а чи практично тут є сумніви, можливого деяким гравцям до цього доведеться звикати. До того ж про стан армії тепер свідчить заплямований в крові герб фракції, що також не завжди помітно. В актив розробникам можна занести опис всіх змін інтерфейсу під час завантаження, відтак гравці часто матимуть нагоду призвичаїтися до нового вигляду.

2015-02-17_00001
Ось як треба проводити АТО

У розділі дипломатії присутні всі нововведення стратегічного огляду. Саме ж вікно фракцій можна розширити, що досить зручно, про постійне гортання можна забути. З’явився рейтинг сили, котрий показує військову могутність держав. Усі показники можна відсортовувати за зростанням чи спаданням. До дипломатії повернулися функції з попередніх частин Total War а саме: подарунки та міжфракційні шлюби. Васалітет видозмінився, відтепер імперії можуть завойовувати інші фракції і перетворювати їх на маріонеткові держави. Окрім, звичайних бонусів васалів, гравець може наймати на їхніх територіях місцевих новобранців для своєї армії. Більш скромні фракції створювати маріонеток не можуть, тому навіть не думайте звільняти інші народи, окрім “дякую” ви більше нічого не отримаєте. У ролі компенсації, Creative Assembly наділила решту фракцій можливістю збирати данину.

Зміни торкнулися дерева технологій і керування провінціями. Технології розділені на 2 гілки: армія і громадська справа. Реалізація виконана краща ніж в Rome 2, де технології були розфасовані між вкладками і постійне перемикання тільки дратувало. Щодо провінцій, то тут слід виокремити наступне: стилізація, санітарія, едикти і губернатори. Чарунки будівництва стали крупнішими і намальовані з більшою уявою ніж це було в Римі. Взагалі у гравців думка на рахунок вигляду іконок в попередній грі була в більшості негативна, хоча особисто мене все влаштовувало, розробники врахували це і в Attila ми отримали досить пристойну стилізацію військ, будівель і аватарів персонажів та помічників.

2015-02-24_00007
Поліпшене дерево технологій

Санітарний стан не менш вагомий чинник ніж задоволення населення. Промислові і земельні будівлі забруднюють навколишнє середовище, додайте до цього велике населення і постійний наплив біженців, отримаємо чудовий інкубатор для хвороби. Санітарію можна покращити побудувавши спеціальні будівлі типу: колодязів, канав, фонтанів і решти об’єктів, де прокажені міщани можуть відмитися від бруду. Зволікати з побудовою санітарних будівель не варто, хвороби поширюються як лісова пожежа, тому під загрозу потрапляють найближчі міста і поселення. Едикти приймаються незалежно від того чи контролюєте ви весь регіон провінцій, проте їх не можна приймати без губернатора а їх кількість обмежена показником імперіуму.

Eastern_roman_empire_flag

Губернатори обираються з найближчого оточення і виконують адміністративну роль в містах, як і генерали вони мають свій рівень розвитку, предмети, навички, дружин і таке інше. Їх можна просувати по кар’єрних сходинках і призначати їм все нові і нові посади. Таким чином ви створюєте власний чиновницький апарат. При бажанні навіть можна назначити спадкоємця престолу. Якщо хтось з губернаторів вам набрид чи його вірність до вашої сім’ї настільки знизилася, що наступного ходу він розпочне громадянську війну, його легко можна звільнити і відправити від гріха подалі чи підкупити його дружину, щоб вона встромила йому виделку у вухо.

Внутрішньо-політична система в Attila виконана на 5+, тут є і родовід, де можна побачити всі зв’язки між видатними діячами держави (байстрюки, коханці чи просто нехороші люди) і купа політичних прийомів на кшталт підкупу, вбивства чи розлучення, Джордж Мартін схвалює. Шкода, але юзабіліті генеологічного дерева не досить продумана. По мірі проходження гри з’являється купа родичів і бракує елементарного маштабування родоводу, легко заплутатися де є хто і від кого походить. Невеличка порада: слідкуйте щоб всі чоловіки мали дружин, інакше вони часто ходять “на ліво”. Наприклад в мене полководець Шамур, напевно мав великий шампур, який наплодив більше 40 бастардів. Ну і звичайно нікуди не поділися випадкові події. Це можуть бути пілігрими, котрі намагаються пропагувати свою релігію чи біженці зі сходу, які шукають притулку у вашій державі.

2015-02-24_00008
В них своя атмосфера

До слабких сторін Total War: Attila можна віднести малу кількість фракції (10), так цей показник суттєво збільшиться з виходом DLC, проте на старті обирати майже нема з чого. Хоча по суті це також обумовлено історичними рамками, оскільки в грі присутні 2 великі сили – Західна і Східна Римські імперії, під владою яких зосереджена більшість провінцій. Проте і на цьому безриб’ї з’явилися нові, не бачені раніше, екземпляри. Кочівники суттєво змінюють механіку гри, оскільки це фракція без земель. Спочатку якось не звично грати без своєї столиці, полісів чи регіонів, з рештою який сенс завойовувати інших як не для збагачення власних володінь? Але в тому то і фішка, що подорожувати мапою Total War: Attila доведеться часто і не тільки кочовим племенам. Суть гри не просто в збагаченні власного народу і підкоренні інших, головна мета – вижити. Велике переселення народів було спричинене вторгненням гунів і стало справжнім викликом для латинської цивілізації, але і самі гуни тікали від ще більшої загрози – від матінки-природи.

total_war1416665193_western_rome_flagЗміна клімату один з ключових факторів, який змінює геймплей гри. По ходу кампанії відбуватимуться різні катаклізми, щось подібне було в Shogun 2, але на відміну від Сьогуна в Attila ці катастрофи впливають на весь клімат. Дні скорочуються, продовольства не вистачає, велика зима близько. В решті-решт ви просто зіштовхнетеся з ситуацію коли вашій фракції доведеться покинути рідні землі в пошуках кращої долі. На цьому етапі в гру вступають ще не менш важливі чинники такі як релігія та родючість.

Природні зміни погіршують родючість ваших земель і рано чи пізно це спричинить масовий голод. Як тільки це станеться необхідно діяти на випередження, спаковувати свої манатки і на вихід. З цього моменту ваша фракція офіційно стає ордою. Початок міграції супроводжується епічним видовищем біблійних масштабів – усі міста буквально на очах спалахують і від них рухається вогняна хвиля, котра спалює решту провінції. Дане дійство виглядає досить круто і має свої наслідки, по-перше провінція оголошується покинутою, по-друге всі поліпшення і міста зруйновані, по-третє як би це плачевно не виглядало, але ви залишите ворогу випалену землю і він не зможе нічого розграбувати. Подібних закинутих поселень в грі вдосталь, особливо на території сучасної Росії, за бажанням таку землю можна знову колонізувати і відновити свою державність чи додати до своєї імперії кілька провінцій, але якщо вона не має ніяких рідкісних ресурсів чи родючу землю, раджу її покинути і йти далі.

Одна з вагомих особливостей орди – пересування по інших територіях без особливо тяжких дипломатичних наслідків. Полководці орди є її носіями, отже ви можете відправити у різні кінці світу своїх воєначальників, що в свою чергу збільшить ваші шанси на виживання. Якщо ви раптом хвилюєтеся як будучи в стані міграції поповнювати резерви, мушу сказати, що ваші хвилювання марні. Армія може розбити на будь якій території наметове містечко, де можна набрати нових рекрутів і продовжити своє блукання. Дані маневри не завжди подобаються корінним власникам провінцій, тому для покращення відносин можна скористатися таким прийомом як зміна релігії, однак така акція може нести загрозу збоку внутрішніх ворогів, релігійні повстання чи навіть замах на вбивство голови сім’ї. Отже, до зміни релігії варто звертатися лише у екстремальних вимогах, коли внутрішні чвари будуть меншим злом.

2015-02-23_00001
Крим наш!

У Total War: Attila, розробники вирішили відмовитися від карткової системи прокачки і замінили її більш кращим деревом навичок, що набагато спростило підвищення і правильне використання персонажів. Військо отримало ще один цікавий показник, як згуртованість. Зазвичай він залежить від вміння полководця тримати своїх людей в узді, але трапляються випадки, коли армія не може довго жити мирним життям і згуртованість війська суттєво падає. Для таких м’ясників та інших невдоволених вояк придумали котли децимацію – вбивство кожного десятого воїна. Значний ефект дана процедура не приносить, але для профілактики інколи корисно виконувати.

Битви в грі у порівнянні з Rome 2, додали у швидкості. Навіть облога з великою купою війська та мурами рідко коли триває більше 10-15 хв. Багатьом такий баланс не сподобався і в Steam Workshop вже доступно кілька модів, які подовжують тривалість місива. Трішки змінили інтерфейс, головна особливість – нові картки загону, де знаходяться вся необхідна інформація, яку при бажанні можна згорнути, або прибрати взагалі. Піктограми загонів стали більш компактними і не заважають при ближньому бою великого скупчення військ. Зміна дизайну великих міст вплинула на геймлей битв. Міста вже не просто рівний пласт землі з укриттями і перешкодами, деякі вулиці знаходяться на різних рівнях висоти, що дає бонуси, тому хто їх контролює. Поменшало ключових точок, через які на початку критикували Рим, натомість додали більше бонусних позицій. Зміна балансу битв позитивно вплинула на морські баталії. Сутички кораблів динамічні та епічні, завдяки “майкл беївському” грецькому вогню. Радує пристойна кількість історичних битв, хоча до рівня Shogun 2: Fall of the Samurai їм ще далеко. В усьому іншому Attila не чим не відрізняється від попередника.

2015-02-23_00007

“Опять 25”. Чергова Total War і чергові проблеми з оптимізацію. Серйозно, Creative Assembly слід подумати про early access інакше я не розумію як боротися з цією проблемою. Вильоти, зависання, де-не-де просідання фреймрейту, на фоні релізу Rome 2 це все квіточки, але неприємний осад лишився. На додачу у 90% випадків гра припиняла роботу після пропущення ходу, не зрозуміло чому але ця проблема спостерігається лише у власників гри з російською локалізацією. Санкції? Я так не думаю. Поки в Creative Assembly чухали яйця і збирали баг-репорти, фанати випустили патч власного виробництва, якраз в акурат здачі даного огляду. На захист розробників скажу, що графіка в грі помітно погарнішала, вибухи і особливо вода виглядають напрочуд реалістично. Звук майже не змінився, музика набрала степових мотивів а озвучка лишилася з Rome 2. Варто відмітити класні наративні голоси під час сюжетних вставок у російській локалізації.

Підіб’ємо підсумки

total_war1423159621_hun_flag

Total War: Attila справляє досить пристойне враження. Випадок з розряду хороших несподіванок, особливо нічого не чекав а отримав приємний сюрприз. Там домалювали, тут переробили, ось додали анімацію до карток подій, “О, можна переіменовувати міста.”, дрібничка, але прикольно. Цих невеличких поліпшень настільки багато, що в купі вони створюють достойний продукт. Саме таким мав бути Rome 2, проте не судилося. Можна сказати з впевненістю, гра вартує своїх грошей АЛЕ, якщо ви ще досі не награлися в Total War: Rome 2, котрий з останніми патчами і доповненнями став майже ідеальним, з купівлею Attila раджу почекати. Любителям онлайн сутичок стратегія не принесе нічого нового, мультиплеєр, на жаль, лишився ідентичним попередниці. Ветерани серії знайдуть достатньо поліпшень, щоб награти чергові 100+ годин, а рядовим стратегам Total War: Attila точно сподобається. Лишилося визначатися до якої групи геймерів ви належите і зробити вибір.


Плюси: Кочові племена, купа поліпшень та дрібних нововведень, атмосфера апокаліпсису, графіка, оформлення.

Мінуси: Оптимізація, кількість фракцій.


 

Олег Онопрієнко
Олег Онопрієнко twitter @o_odez
Коментарі
  • OLD_ScRiPt
    OLD_ScRiPt • 25.02.2015 00:06

    Грана рецензія, дуже цікаво. Сподобалися скріншоти такі  як: Ось як потрібно проводити АТО та Крим Наш 🙂 Щож, стосовно гри, так і думали більшість фанів що це буде покращений Рим ІІ, шкода що мультик нормальний не зробили. А Я мав сподівання, поки що мультик Сьогуну є найкращим. Не розумію, чому його так безжально вбили в Rome ІІ і не відродили в Attila. І також вбиває мене The Creative Assembly оптимізацією, дяка Богу коли Я купив Рим ІІ, гра була більш менш оптимізована, тепер знову буду чекати доки більш менш оптимізують. Шкода просто СА гарна студія а знову на одній й тіж самі граблі…

    • Олег Онопрієнко
      dezmond • 25.02.2015 01:46

      Особисто мені після 22 годин в Аттілі, повертатися до Риму немає жодного бажання, хоча там ще роботи вистачає. 

  • ЗБОЙ • 25.02.2015 13:16

    БУДЬ – ЛАСКА ЗРОБІТЬ ПРОХОДЖЕННЯ АТТИЛИ НА УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ !!! Я ВАС ДУЖЕ ПРОШУ СТАНЬТЕ ЙУТУБЕРАМИ АТТИЛИ !

  • Альмагест

    Об’ємний огляд, цікавий, але присутня колосальна кількість синтаксичних помилок, що надто відвертало увагу від об’єкту уваги.

  • Олег Онопрієнко
    dezmond • 31.03.2015 19:23

    OpenReview OST:

    1. Two Steps From Hell  1000 Ships of the Underworld
    2. Filip Olejka  Total War: Attila (Fan Made)
    3. Nine Inch Nails – 14 Ghosts II
    4. audiomachine  Rise Of The Black Curtain
    5. audiomachine – Journey Through the Portal
    6. Hans Zimmer – Journey To The Line