The cake is a lie! Віртуальна їжа вже близько

Віртуальна реальність зараз стає дедалі більш доступною для звичайного користувача. Кількість різних VR-пристроїв постійно збільшується, вони стають дешевшими, а їхні можливості розширюються. Зображення об’єктів у віртуальній реальності потроху наближається до реальності звичайної. І хоча до повного занурення в VR ще дуже далеко, розробники щодня працюють над тим, щоб наблизити цей момент.

Питання наразі стоїть вже не про зір та слух, але і про смак! Уявіть, що ви відвідуєте банкет, чи просто вечеряєте в якійсь грі. Перед вами – цілком реалістичне зображення смачної їжі. І, до сьогодні, вам би довелося насолоджуватися лише якісною картинкою. Але, сподіваюсь, у найближчому майбутньому віртуальну їжу можна буде покуштувати! Користувач, завдяки спеціальним електродам, зможе відчути не тільки смак, але і структуру продуктів, які він споживає.

electrode

Усе це стає можливим завдяки спеціальній електронній системі, що обманює органи смаку та дотику. За словами розробників, технологію можна використовувати не лише в іграх, але і у випадках, коли людині не можна їсти деякі продукти. Уявіть також віртуальну рекламу, де запропоновані продукти можна спробувати до купівлі, або послугу “віртуальний ресторан”, де будуть представлені найрідкісніші страви світової кухні, які людина могла б спробувати.

Реалізації таких проектів, звісно, доведеться почекати, оскільки технологій такого рівня наразі не існує, проте ця сфера починає активно розвиватися. Розробник Німеша Ранасінг (Nimesha Ranasinghe) з Національного Університету Сінгапуру деякий час експериментує з “цифровим льодяником”, який емулює різні смаки, і з ложкою, обладнаною електродами. Така ложка, за його словами, підсилює деякі смаки, в тому числі і солоний, гіркий або кислий. Гірше всього чомусь вдається емулювати солодкий смак. Проте, вже зараз усе це якось та працює, тож можна думати над практичною реалізацією технологій. Стосовно солодкого, то це, мабуть, буде корисно хворим на цукровий діабет – вони зможуть скуштувати солоденького, не вживаючи цукор чи його замінники.

Ранасінг разом з колегою Еллен Ї-Луен Ду (Ellen Yi-Luen Do) після завершення проекту з електростимуляції смакових відчуттів розробили доповнення до технології.

Замість електричної стимуляції вони стали використовувати термічну. Новий проект був представлений в Токіо на ACM User Interface Software and Technology Symposium (UIST). За словами розробників, термічна симуляція смаку чудово відтворює солодкий cмак. Система працює за такою схемою: людина торкається кінцем язика квадрату з термоелементами, які швидко нагріваються або охолоджуються, таким чином обманюючи сенсорні нейрони, що відіграють важливу роль у смакових відчуттях.

На першому етапі термічна симуляція спрацювала лише для половини добровольців. Деякі учасники проекту сповіщали, що при сильнішому нагріванні елемента (приблизно 35°C) вони навіть відчували смак спецій (в даному випадку – перцю). При охолодженні елемента до 18°C деякі учасники відчували м’ятний присмак. Розробники вважають, що термоелементи такого типу можна вбудовувати в стакани та чашки, щоб людина могла відчувати більш солодкий смак без додавання великої кількості цукру (або замінників). Аналогічно можна зробити продукт більш “солоним”. Це, в свою чергу, буде корисно пацієнтам, яким, наприклад, заборонена солона їжа.

Смакові рецептори можна обманути за допомогою електрики та тепла, але їжа – це не лише смак, але і певна структура.

Симуляцією структури їжі займаються автори іншого проекту, який отримав назву Electric Food Texture System. Арінобу Ніхіма (Arinobu Niijima) і Такефумі Огава (Takefumi Ogawa) з Японії також використовують електроди й електричний струм. Але замість язика вони прикладають їх до жувальних м’язів на щелепах. Під дією електрики м’язи скорочуються певним чином, даючи помилкове відчуття їжі при жуванні. “В роті немає їжі, але людина відчуває, ніби жує щось, завдяки електричній стимуляції м’язів” – каже Ніхіма.

Щоб надати людині уявлення про те, що вона жує щось тверде, на м’язи впливають електричним зарядом з пульсацією. Щоб симулювати м’яку їжу, частоту пульсацій знижують. За словами розробників, найбільшого успіху вони досягли у симуляції желейних цукерок. В принципі, технологія може обманути органи чуття людини і під час реального прийому їжі. Так, наприклад, печиво чи цукерка можуть здаватися м’якішими чи твердішими, ніж вони є насправді.

Отож, любі читачі, Матриця вже близько!

Володимир Бортюк
Володимир Бортюк КПІшник, геймер, фанат серій Prince Of Persia та Mass Effect
Коментарі