Огляд жанру – Паропанк: На всіх парах!

За 5 років проживання у Львові, зі всієї його краси найбільше автора зачарував залізничний вокзал, зокрема перони. Величезний дебаркадер, що приймає  у своє жерло потяги, надзвичайно вражає, коли вперше до нього потрапити. З того часу автор набрався розуму, начитався, і це місце стало для нього уособленням жанру стім-панк. Про нього і піде мова.

Вікіпедя дає таке визначення стімпанку:

Стімпанк або паропанк (англ. steam + punk, «пара + протест, конфлікт») — підвид фантастики, дії якої відбуваються в світі, де широко використовуються технології парових машин, які замінюють електроніку.

Отож обманювати себе не будемо і візьмемо це визначення за основу.

У світі стім-панку основною рушійною силою є парова тяга. Все, що у нас працює від електрики, у тому світі приводиться у дію парою. Сидите перед комп’ютером і думаєте, що таке неможливо? Почитайте «Різницева машина» авторства Вільяма Гібсона і Брюса Стерлінга.

Загальна стилістика декорацій представлена зазвичай у вигляді світу 19-го століття – найчастіше це Європа (Англія Вікторіанської епохи), або ж Америка (часи Золотої лихоманки). У паропанку  можна виділити такі основні зовнішні ознаки жанру:

–       Технології працюють на принципі механіки і парових машинах, які досягли високих ступенів розвитку: паровози, цивільні та бойові кораблі на паровому ходу, в тому числі дуже великих розмірів, паробуси, парові екіпажі, дирижаблі, примітивні аероплани (часто на паровому ходу) та інші (доволі загадкові) механізми, зроблені з клепаного металу, мідних труб і дерева. Аналоги кіборгів та роботів. Машини удосталь забезпечені важелями і приладами з часоподібними циферблатами і стрілками.

–       Аристократи в циліндрі і пальто, під яким фрак, брюки і сорочка з мереживами. Жінки в корсетах і кринолінах з капорів на голові і панчохами з підв’язками на ногах.

–       Урбаністичний антураж: фабричні труби з червоної цегли, похмуре небо брудно-сірого кольору, смог, бруківка, вуличні газові ліхтарі, магазини, лавки, театри, міські нетрі, паби, борделі.

–       Персонажі: демонічні вчені-інженери (Віктор Франкенштейн), злочинці-маніяки (Джек-Різник) та «ідейні» злочинці (професор Моріарті), мандрівники, детективи (Шерлок Холмс), агенти таємної поліції, шпигуни, революціонери, вуличні продавці, пролетарі, капіталісти-промисловці, потомствені аристократи (часто збіднілі), дрібні службовці та клерки, повії, добропорядні сімейні громадяни.

–       Суспільні настрої кінця XIX – початку XX століть – зниження ролі церкви, віра в прогрес і науку, залишкові поняття про честь, пуританство (принаймні зовнішнє) і т.д. В низці випадків – містицизм, сектантство, нігілізм, а також породжувані розшаруванням суспільства революційні настрої.

Історія виникнення:

Вперше термін «стімпанк» з’явився на сторінках журналу «Locus» в 1987 році, як результат спроби журналістів окреслити кіберпанк (про який ми розповімо вам трохи згодом) з іншої сторони. Отож як результат з’явилося нове визначення, яке набрало іншого змісту. Перші твори у жанрі  відрізнялися від кіберпанку лише особливостями світу, тобто дуже значних відмінностей не було, всього0-на-всього дійство відкидали у іншу епоху (у інший світ, на іншу планету). Проте згодом у жанрі почали з’являтися свої особливості. Таким чином жанр доповнився нуарністю та стилістикою діалогів.

Паропанк доволі недовгий період існування пробув у “чистому” вигляді, а в основі усіх сучасних творів намішано усього, чого тільки можна собі уявити.

Для перших представників жанру характерна утопічність всесвіту. Наприклад, у “Різницевій машині” ми бачимо типову поліцейську державу, де влада чесно керує та за всіма слідкує. Більшість класичних творів цього жанру є знахідками для фанатів Орвела та Мора.

Паропанк поділився на піджанри:

1)      Альтернативно-історичний стімпанк. Тут зазвичай світ набуває ознак стімпанку у певних час історії, коли розвиток науку пішов іншим шляхом.

2)      Фентезійний стімпанк. У світі поряд з паровими технологіями процвітає магія. Відповідно такий порядок або ділиться на два табори – фанатів техніки і фанатів магії ( світ«Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura»), або ж взаємодоповнюється (серія книг по всесвіті Бас-Лагу, Ч. М’євілля). Характерною для цього піджанру є наявність інших рас. Люди розділяють всесвіт з ельфами, гномами, орками та іншими створіннями, породженими фантазією творців (хепрі, гаруди). Проте тут також не без поділу: в ельфів рулить магія, а гноми завжди майстри машинобудування і техніки.

На вікі (як і на іших порталах) Ви зможете знайти ще багато інших піджанрів, проте їх можна віднести до чогось на зразок «а у нас буде свій паропанк, з блек-джеком та повіями». Суть рідко де змінюється. Загалом в основі жанру лежить на стільки використання пару в якості основного рушійного елементу, як загальне використання механіки та стилю – наприклад, принципів, що лежать в основі механічних годинників (за версією одних мудригелів – це відноситься до окремого піджанру під назвою «клокпанк», хоча сюди також варто добавити події, які відбуваються в епоху відродження чи бароко). Інколи, ту ж механіку 19 століття засилають в кам’яний вік (називають “стоунпанком”), античність (сандалпанк), середні віки (мідлпанк). У всякому разі їх окремо виділяти не варто – міняються лише декорації, без суттєвих змін вмісту.

Окремо хочеться виділити ідейний паропанк, зокрема, людей, які вважають що такий є. Події у такому відбуваються в ту ж епоху, і з тими ж декораціями, що описуються у цій статті, однак тут відсутній елемент фантастики. Для прикладу можна назвати останню екранізацію роману про детектива Шерлока за режисури Гая Річі. Важко це прийняти, оскільки фантастика мусить бути присутня, а не лише події, які зовні відображають історію.

Ігри у жанрі паропанк

Знайомство з жанром на ПК відбулося з геніальних квестів «Syberia» та «Syberia II», які, завдяки надзвичайно гарній стилістиці та сюжету, проходяться із величезним задоволенням. Автор щиро рекомендує послідкувати за пригодами Кейт Уокер та подорожувати з нею по світі. Цікаво, що серія зібрала багато нагород і вважається однією з кращих у жанрі квесту.

Натупною у списку паропанківських ігор йде геніальне творіння від нині покійної Troika Games – Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura. Гру робили вихідці із Black Isle Studio, яка подарувала нам перші дві частини Fallout (а якщо ви не знаєте що то таке, тоді що ви робите у нас на порталі?!?!?). Арканум вважається ідейним продовженням Фалаута. Ідейним у тому сенсі, що це – настільки ж круте і епічне РПГ. Фанати перших двох частин Fallaut згамають гру, не запиваючи. На сьогодні вже є паче, який дозволить виставити у грі високу роздільну здатність, що у свою чергу дозволить прогнати гру на сучасних системах.

Коли говорити про нещодавні проекти, то тут важко щось порадити. Ігор з такою стилістикою за останні роки виходило небагато: Alice: Madness Returns та Fable 3. Кожна з цих ігор по-своєму приємна і відзначилась своє родзинкою. В Alice: Madness Returns це була сама концепція безумства, що відбувалася у всесвіті Керола, а другий варіант – третя байка від Моліньє, яка хоч і була трохи “ніякою”, проте досить цікаво ставила перед гравцем проблему морального вибору. У Fable 3 першу частину гри ви добираєтесь до трону, а другу – сидите на ньому та правите. І щоб відвернути всесвітнє зло, вам приходиться обирати між варіантами типу побудувати інтернат, щоб там мешкали та навчалися бездомні діти, або ж побудувати фабрику, на якій будуть працювати… всі ті ж бездомні діти. В першому випадку – ви герой, але без дзвону монет в кишені, який буде присутній при другому варіанті.

Розроби гарно передали стиль паропанку у Damnation. Гра 2009-го року – стімпанк про дикий захід та ковбоїв. Однак пограти в нього не рекомендується, так як продукт не виділяється ані якістю, ані взагалі позитивними відгуками (окрім стилістики).

Паропанк можна зустріти у вигляді елементів гри. Для прикладу в Скайрімі (як і у всієї серії старовинних сувоїв) стімпак – це технології двемерів. В Rise of nations: Rise of Legends є ціла нація.

Окремо хочеться згадати адвенчуру Sublustrum, яка була розроблена нашими східними сусідами. Забавку відзначили усі великі Російські видання та портали як кращий квест 2008-го року, однак за кордоном вона була прийнята холодно (63% на метакрітік). Sublustrum – дуже глибока гра, яка забере у вас багато часу і нервів, заполонивши своїм візуальним та звуковим оформленням.

Скоро нас порадує своїм виходом BioShock Infinite (передОгляд на який ви можете прочитати тут).

І ще – Dishonored – стелс екшн від першого лиця з елементами рпг. Варто відмітити його авторів, для яких все дійство стімпанку відбувається ще до 17 століття (перед тим як таке казати могли хоча б погуглити, що то трохи не та епоха). Гра має вийти зразковою, і це не з проста: зроблена у паропанківському стилі; до її розробки причетні відомі люди, які були задіяні у таких гігантських проектах як Thief: Deadly Shadows, Deus Ex та Half-Life 2.

Свого часу у розробів була ідея випустити Бетмена у стімпанківському світі (ще до Arham Asylum). Гра мала називатися Gotham By Gaslight. Однак проект закрили, залишилося тільки демо відео.

Література у жанрі

Біля витоків стилістики стоять такі світові гіганти як Жуль Верн та Герберт Уелс. Хоч тут невдало буде сказати, що вони писали у жанрі паропанку, проте жили вони саме у той період і бачили майбутнє без електрики, механізоване майбутнє. Тому деякі їхні твори – це фантастика з елементами ретрофотуризма.

Справжній прорив у жанрі стався завдяки вищезгаданого Вільяма Гібсона і Брюса Стерлінга, які написали «Різницева машина». Книга отримала багато позитивних відгуків і стала добре відомою за кордоном.

Зараз одним з кращих представників вважається британський Чайна М’євіль з його серією «Нью-Кробюзон» («New Crobuzon»). Це зразковий паропанк з утопічним світом, магією, великою кількістю рас (однак звичні ельфи/гноми відсутні), експереиментами та іншими ніштяками, що тільки посилюють дивовижність його світу. Твір навряд чи можна назвати добрим, скоріше темним і злим.

Якщо коротко, то Нью-Кробюзон – це найбільше місто у світі Бас-лаг, яке одночасно є й найбільш розвинутим. В місті все контролюється мером, за пропаганду опозиції жорстоко карають. Покарання дуже незвичайні – завдяки біомагії кати змінюють тіло злочинця: добавляють йому елементи інших створінь, або ж взагалі парових машин, вважаючи, що це має нагадувати про вчинений ним злочин і поставити на шлях істинний. Для прикладу вкрали авто – чекайте, що вам поставлять двигун і колеса, і ви перетворитеся у живий автомобіль. На фоні злиденності більшості населення, процвітаючій проституції та наркоманії світ не набирає балів бонуса.

Коли говорити про терени колишнього радіанського союзу, то тут можна виділити кілька російських авторів.  Хотілося б відмітити дилогію «Шукачі неба» («Холодні береги», «Наближається ранок») Сергія Лук’яненка. Можна характеризувати цю серію як альтернативно-історичний стімпанк з елементами теології та своєрідної магії. Персонажі всесвіту мають змогу відправляти предмети у паралельний світ, де ті ніби консервуються. У серії автор цікаво роздумує над тематикою віри і Бога.

Вдалим твором можна назвати «Пересмішник» Олексія Пехова. Перед нами паропанк з елементами фентезі. Доволі непоганою є трилогія Андрія Уланова «Одного разу на Дикому Заході», де перед нами постає Америка 19 століття з ковбоями, револьверами, магією та іншою атрибутикою жанру. При чому події відбуваються на нашый планеті. Дуже цікаво читати про гномів у Альпах та темних ельфів у Японії.

Що стосується неньки України та наших письменників, то елементи паропанку можна зустріти у серії «Бездна голодних очей» Генрі Лайон Олді.

Хочеться також виділити ще комікс від геніального автора Алана Мура «Ліга видатних джентльменів» та однойменну екранізацію.

Кіно

«Дикий, Дикий Захід» – стімпанк на фоні Америки з ковбоями. У головній ролі Уіл Сміт.

«Ван Хелсинг» з Х’ю Джекманом.

Вже згадана вище «Ліга видатних джентльменів» з цілим набором гарних героїв та «Лемоні Снікет: 33 нещастя» з геніальним Джимом Керрі. Дехто запропонує добавити сюди «Хранитель часу», однак це не фантастика. Єдиний елемент (крім загального стилю), що мав би нас наштовхнути на думку про стімпанк – це автоматон (той робот, що малював). Однак, почитайте вікі (особливо англійську) і зрозумієте що тут нічого фантастичного немає.

Загалом зараз стімпанк перетворюється у повноцінну субкультуру, зі своєю модою та музикою. Мода не має ніяких особливих правил, це змішуванням сучасних стилів під впливом вікторіанства (в народі називають «нео-вікторіанство»). Музика виділяється тим, що групи себе позиціонують як паропанківські. Яскравих особливостей жанру в цьому напрямі також немає. В основному це гурти, що грають музику в стилях арт-рок, дарк кабаре, дарквейв та індастріал. Серед представників можна назвати «Abney Park», «Voltaire», «Coppelius» та інші. Хоча на думку автора, це мають бути гурти, що грають музику у стилі Нью-Джаз чи Електро Свінг. Наприклад, «Caravan Palace»та «Parov Stelar».

greendioz
greendioz Визначення рекурсії полягає у рекурсії рекурсії.
Коментарі
  • karma • 14.06.2012 18:09

    клас…автор дійсно цікаво розказав про жанр…добре, що виділив окремо і ігри, і літературу, і кіно…дякую)

  • Fury • 14.06.2012 22:03

    Автору велике спасибі,було інтересно,прочитавши середину цього всього-я взяв чай і почав читати все.

  • Роман Залога • 14.06.2012 22:43

    та Alice Madness Returns красивенька іграшка раджу пограти і не настільки вона страшна як виглядає і про неї дехто говорить

  • Андрій Коваль
    Bazinga • 14.06.2012 23:43

    Арканум… СИЛА! Останній раз грав десь зовсім недавно (до року часу) і мушу сказати сучасним іграм є ще багато чого повчитись…

    а огляд взагалі супер, такого плану ще не бачив оглядів. величезний плюс!

  • tamerlanos • 23.06.2012 22:52

    На рахунок Ван Хелсінга поспорив би

  • Fob • 30.06.2012 16:17

    Подобається стилістика стімпанку та дизельпанку, доречі, про останній також було б цікаво дізнатись щось новеньке….

  • Шеремета • 15.12.2014 08:41

    Автору дяка!Шикарна стаття)