Комікси: як і з чим їх їдять

comics

В наш час переосмислюється багато речей. І так речі, які раніше були привілегіями задротів помалу переходять у маси. Спочатку така доля спіткала ігри, тепер вже помалу діло доходить і до коміксів – про які і буде нинішній огляд.

Визначення

Вікі каже наступне:

Ко́мікс (від англ. comic — комедійний, комічний, смішний; рідше вживається термін англ. sequential art  — дослівно «послідовне мистецтво», яке використовує прийом «далі буде») — послідовність малюнків, зазвичай з короткими текстами, які створюють певну зв’язну розповідь.

Приблизно так воно і є. Комікси – суміш образотворчого мистецтва та писемництва (як правило),  що завдяки логічній послідовності викладення зображеного висвітлюють якусь подію. Інколи в них може й не бути тексту, однак це не позбавить їх родової приналежності.

Можна розділяти комікси за жанрами та форматами. І коли з жанрами все більш менш ясно (якщо мова йде не про мангу, про що, можливо, буде окрема мова), то з форматами хочеться навести таку видову приналежність.

wall-of-heroes-final

  1. Звичайний 24 сторінковий комікс.

Стандартний формат коміксу – 24 сторінки. Був звичайно період, коли виходили і 32 сторінкові, але це було тимчасово. Звичайно, виходять збірки, але вони є ріпами звичайних коміксів.

  1. Графічна новела.

Відрізняється в основному тим, що це як правило, або дуже лімітована коротка серія, або одиничний випуск (так званий one-shot). Стандартний формат – від 24о-х і більше сторінок.

  1. Графічний роман.

Як правило здоровенька (порівняно зі звичайним коміксом) книжка на декілька десятків (а той  сотень) сторінок, що містить у собі повноцінну історію. Інколи, повністю робиться одним автором, але, як варіант, може бути цілий колектив. Найяскравіший приклад 2-томний Maus: A Survivor’s Tale, що навіть отримав Пулітцерівську премію.

Також, серії коміксів можуть виходити у форматі графічного роману – коли одна подія зі всесвіту окремо видається.

  1. Веб-комікс.

Є ціла череда коміксів, що зазвичай не попадають на друк. Вони виходять нерегулярно, та зазвичай не мають єдиного сюжету. Більшість з вас знає “Cianide And Happines”. Однак є не менш чудові “Gone with the Blastwave” та “Romantically Apocalyptic” що об’єднанні постапокаліптичною тематикою та цинізмом.

romantically-apocalyptic-hd-wallpaper

Історія розвитку.

Тут викладено відносно узагальнений та спрощений погляд на події, детальніше шукайте в інтернеті.

Власне розвиток коміксів починається разом з розвитком друкарства. Витоки тягнуться ще з 15-16 століть, як правило у жанрі сатири. Комікси висміювали певні гріхи, або ж інші неподобства смертних людей. Так як в ті часи у Європі відбувалося культурне й освітнє падіння, не надто розумний люд сприймав картинки на ура. Однак справжній розвиток цей жанр мистецтва набув в період між Першою і Другою світовою по ту сторону океану.

Золотий вік коміксів

Superman14Саме таке звання отримала епоха, що знаменувала появу супергероїв у коміксах. В той же час відбувся сплеск популярності коміксів на території США. Початок епохи звикли приписувати до виходу Action Comix #1 1938 року, в якому перший раз з’явився знайомий нам Супермен. Через рік – у 1939 з’явився Бетмен. І пішло поїхало – Диво-Жінка, Капітан Америка, Зелений Ліхтар, Флеш, та решта людей в кумедних трико.

На фоні Другої світової історії про диво-людей заспокоювали звичайних смертних, чим забезпечили собі доволі непоганий прибуток. За даними, найпродаваніша серія того часу – про Капітана Марвела – продалася тирежем понад 1.4 млн., навіть зараз це доволі непоганий результат.

Але, війна пройшла, і інтерес людей почав згасати. Так, спочатку придумали супергероїв, що черпали (або отримували) свою силу завдяки “мирному атому”. Подейкують, що ці персонажі допомогли позбутися боязні американців перед загрозою ядерної війни.

Однак, продажі все ж падали, і для того щоб якось їх піднімати видавці почали всіляко їх урізноманітнювати. Стали популярними такі піджанри як триллер та хорор. І звичайно почався треш і угар. Особливо упороті активісти побачили причину збільшення злочинів серед неповнолітніх у коміксах. Вони, ж звинуватили Бетмена і Робіна у содомї, а Диво-Жінку зробили ЛГБТ-активісткою. Закінчилося все тим, що прийняли так званий Кодекс Коміксів (Comics Code Authority), який всунув у текст коміксів цензуру.

Срібний вік коміксів

Flash-and-Green-Lantern-Silver-AgeЧіткого розмежування віків немає. Деякі його приурочують до випуску Showcase #4 в 1956 році (коли стартував новий Флеш – Барі Алан), дехто – до вище згаданого Кодексу Коміксів.

Цей вік знаменувався перезапуском багатьох серії і появою нових. Серед перших – Марсіанський Мисливець з DC. А головне – в той період на ринку дуже сильно збільшується доля Marvel. В основному завдяки такому славному дядьку як Стен Лі, якого можна назвати практично батьком сучасних коміксів Marvel.

На дворі гриміли 60-ті, зі зростанням руху хіпі, та вільним доступом до різних речовин. І дядько Лі, не факт, але цілком очевидно, що всім тим користувався, адже за свою кар’єру він подарував читачам Людину-Паука, Халка, Стріпеллу, Людей Ікс, Залізну Людину, Тора (як персонажа коміксів) та купу інших.

В період Срібного віку також була відкрита концепція Мультивсесвіту, завдяки якій в коміксах доволі часто робиться фіг зна-що.

Але, не зважаючи ні на що, комікси практично не еволюціонували – це були все ті ж картинки про пригоди, що і в 40-х.

New title header - Copy

Бронзовий вік коміксів

Орієнтовно тривав з 70-х до початку 80-х. Знаменувався тим, що поступово попускався Кодекс Коміксів і тим, що герої помалу почали “дорослішати”. В коміксах почалися підніматися соціальні проблеми. У цей період ми можемо спостерігати акцент на соціальних темах, таких як насильство і біднота. На сторінки почали переходити персонажі з книг – так в 1970 вийшов комікс про Конана, того що Варвара (не Дойля). В принципі в цей же час автори почали “класти” на Кодекс Коміксів. Вік був не стільки виразний, скільки перехідним між срібною та……

Сучасною епохою коміксів

І триває вона практично до сьогодення, однак має свої підперіоди. Як завжди – чітких рамок немає. але є ціла низка подій, що знаменували її надходження. Однією з найяскравіших подій є вихід Batman: The Dark Knight Returns Френка Міллера, який повертав згасаючу увагу до нині популярного героя. На наш час існує однойменний мультик, який сміливо можна рекомендувати до перегляду усім.

На початку епохи з’явилися такі супергерої як Зірвиглова та Росомаха, які відрізнялися від звичних на той час. Героями коміксів почали ставати не тільки герої, а й антигерої, і деякі з них навіть отримали власні серії (Для прикладу – Деадпул). І комікси знову почали набирати обертів. З’явилися колекційні серії, комікси з різними фішками (як от галограми чи люмінісцентні картинки). В індустрію прийшла значна купа грошей, адже колекціонери скупували цілі тиражі з метою збагачення в майбутньому. В результаті бум став спадом. Знаменна подія – об’ява про банкрутство компанії Marvel у 1996 році. Як відомо – вони відновилися, але все ж таки їм мабуть було тоді лячно.

Після буму 90-х студії стали обачнішими до своєї продукції. Багато серій закрилися, а ті що залишилися почали підніматися на новий рівень. Плоди тих подій ми і зараз пожинаємо.

На цьому закінчимо. Далі будемо розглядати компанії, що випускають комікси, та огляди коміксів.

greendioz
greendioz Визначення рекурсії полягає у рекурсії рекурсії.
Коментарі