Огляд трилогії Mass Effect, Частина 1

Вступ

Кожен із нас в своєму житті, спостерігаючи за прекрасним зоряним небом, хоч роз мріяв полетіти туди – в космос. Побувати, скажімо, на Марсі чи Венері, або ж, взагалі, відвідати потаємні куточки нашої галактики. Або й інших зоряних систем, туманностей, галактик. І всі з нас не раз задавались питанням: «А що, або хто чекає на нас там, в інших світах?», «Чи наша Земля єдина заселена розумними формами життя?». Що ж приховує той таємничий, холодний, порожній космос? На жаль, на даному етапі розвитку технологій людство не може собі дозволити дати відповідь на питання такого роду. Але трішки пофантазувати ніхто не забороняє 😉

Гляньте лишень, яка величезна кількість книжок, коміксів, фільмів, серіалів, відео- та комп’ютерних ігор по-своєму показує нам той таємничий космос! Скільки різноманітних думок, скільки точок зору.  Прямо-таки, одна краща другої. Будь-якому любителю наукової фантастики просто соромно не знати, хто такий Джордж Лукас і що таке ті «Зоряні війни». А що то таке той ваш «Зоряний шлях» чи «Зоряна брама»? Хто такий Герберт Уеллс, Айзек Азімов, Рей Бредбері? Я думаю, більшість уже зрозуміла, до чого я веду, а саме, до такого жанру, як «Космічна опера», де жителі галактики настільки розвинуті, що мають доступ до технологій, здатних вирішити такі банальні проблеми людства, як можливість подорожей на швидкості світла, життя на інших планетах і галактиках.

Але не будемо заходити далеко в хащі, адже моя стаття присвячена власне представнику космо-оперного жанру, і не одному, а уже здобувшої статус культової трилогії «Mass Effect» від канадських розробників «Bioware», яка  піднімає жанр RPG на якісно новий, високий рівень. Звісно, хто міг би сумніватись, що творці таких ігро-шедеврів, як «Newerwinter nights», «Knights of the Old Republic», «Baldur’s Gate»,  «Jade Empire» не здійснять чергову маленьку революцію в жанрі. Адже Mass Effect  – це не просто рольова гра, без жартів, це – зовсім новий ігровий досвід, практично самостійне культурне явище, яке не поміщається в тісних рамках поняття «гра», це саме та подія, що може задати вектор розвитку всьому жанру, як RPG так і «Космо-опери», не менш значна, захоплююча і масштабна, ніж «Зоряні війни» чи «Зоряний шлях». Ця історія триматиме вас від першого екрану завантаження і аж до самих фінальних титрів трьох частини серії, завдяки геніальній режисурі, епічному сюжетові та якісній постановці. Ви будете переживати усе, що переживає головний герой, приймати рішення, наслідки яких можуть проявитись як в рамках однієї гри, так і в наступних двох частинах, завдяки синхронізації сейвів. Ви матимете свій власний корабель, вірну команду, облітаєте половину галактики і тричі намагатиметесь її врятувати. Отже, розпочнемо нашу епічну подорож до зірок.

Історія створення.

Більша частина команди, відповідальної за створення Mass Effect, приймала активну участь у створенні чудової RPG – Star Wars Knigts of the Old Republic. Це була просто неймовірна гра, яка досить гнучко увійшла у всесвіт Зоряних Війн, хоча дія в ній відбувалась за 4000 років до подій Першого епізоду кіносерії. За словами Bioware, створювати гру із всесвіту «Зоряних війн» було просто чудовим досвідом для них, а також способом внести і свою лепту у справу дадька Лукаса. Було придумано захоплюючий сюжет, добре відточену рольову концепцію. і, як очікувалось, ця гра стала досить популярною та успішною, як серед фанів Зоряних війн, так і простих геймерів чи поціновувачів жанру рольових ігор.

Але, як не крути, канадцями стало тіснувато в рамках окремо придуманої Лукасом серії. А оскільки Bioware просто-таки обожнюють фантастику, було вирішено придумати який-небудь новий, унікальний всесвіт, зі своїми героями, космічними подорожами, таємничими расами іншопланетян. І, що не малзначно, розробникам було на кого рівнятись, а саме на ті ж Зоряні війни, з їх багатим і продуманим світом, історією і змістом. Також, канадці воліли створити гру, яку було б зручно грати і на консолях, тому було прийнято рішення відмовитись від «класичної RPG-концепції». Так народилась ідея створити action-RPG від 3 особи. Згодом було лінцезовано ще новий і на той час не зовсім обїжджений рушій Unreal Engine 3. Згодом було придумано абсолютно новий всесвіт, який вміщав у себе всі канони жанрів «Наукової фантастики» і «Космо опери». Тоді прийшла черга до написанню сценарію майбутнього шедевру.

Ну а далі – звичний процес розробки, деталі якого канадці час від часу демонстрували нам у вигляді відео-щоденників. Нам демонстрували чудову систему ведення діалогу, футуристичні види озброєння та можливості шикарного графічного рушія. Розробка тривала і наприкінці, у 2007 році, ажіотаж до майбутньої гри набув уже неймовірних висот. Ігрова спільнота, затамувавши подих, чекала осіннього релізу гри на консолі Xbox 360, адже Mass Effect спочатку задумувався саме як ексклюзив для консолі Microsoft. 20 листопада 2007 року відбувся довгоочікуваний реліз, який дав початок маленькій революції, як у жанрі RPG, так і у жанрі «Комп’терних та відеоігор» уцілому. Галактика Mass Effect відкрила свої «Зоряні брами» і розпочалась нова космічна Одіссея, розпочалась історія Командора Шепарда – останньої надії людства.

Всесвіт Mass Effect

Дія відбувається у відомій усім нам галактиці «Чумацький шлях», хіба-що трішки додуманій розробниками. Структура її практично не відрізняється від реальної, вона побудована із зоряних туманностей, які, в свою чергу, складаються із зоряних систем. Головною особливістю цього всесвіту є так званий «Ефект Маси» – фізична аномалія, що здатна змінювати масу тіла, при дії заряду на Нульовий елемент (порядковий номер 0 в таблиці Менделеєва за версією Bioware). При цьому виникатиме поле, що змінюватиме масу в залежності від заряду. Саме ця технологія лежить в основі переміщення галактикою на надсвітловій швидкості. Також почали з’являтися індивіди, здатні створювати власноруч поле ефекту маси за допомогою певних імплантатів. Таких людей називають «біотиками» і їхні нові здібності, які нагадують фентезійну магію, використовують в основному у військових цілях.

Для переміщення між зоряними системами використовуються ретранслятори – системи пристроїв, створених ніби то древньою расою Протеан. Ретранслятори дозволяють здійснювати надсвітлові переміщення і працюють по принципу таких-собі порталів, переносячі космічні кораблі від одного до іншого. Як не дивно, доступ до таких технологій ось уже тисячі років мали усі іншопланетні раси – Туріанці, Азарі, Саларіанці, Батаріанці, Ханари, Волуси, Кваріанці, Елкори, Крогани (яка ж безмежна фантазія у Bioware) … окрім нас – людей. Проте, рівень розвитку наших технологій не стояв на місці. Уже в 2069 році людство засновує першу колонію на Місяці, а у 2103 на Марсі. Саме на Червоній планеті геологами згодом у 2148 році було знайдено Протеанські руїни – залишки історії древньої вимерлої раси Протеан, що існувала за десятки тисяч років до людей і усіх розумних істот в галактиці загалом. З цього почалась нова епоха людства – епоха пізнавання всесвіту. Люди починають освоювати нові планети, засновуються космічні станції і колонії.

Уже в 2149 році було сформовано найвищу інстанцію людства – Альянс Систем. Знайомство з іншими «жителями галактики» пройде не так гладко, і у 2157 році відбувається «Війна Першого контакту» між людьми і войовничою расою Туріанців, відомих на всю галактику своїм величезним і надпотужним військовим флотом. Ну хто би міг подумати, зважаючи, що ми , люди, завше славились своєю амбітністю. Згодом було підписано мир, у 2160 році формується Парламент Альянсу, а через 5 років людству випаде честь відкрити посольство на Цитаделі – гігантській космічній станції, на якій мешкають мільйони представників різних рас, а також розміщується верховний орган управління галактикою – Рада Цитаделі, яким верховодять троє консулів від Туріанців, Азарі та Саларіанців (взагалі, про кожну з рас можна дізнатись із кодексу в меню самої гри, так що не буду надто спойлерити). Ну а далі – події 2183 року, події першої частини трилогії  «Mass Effect». А про них – дізнаєтесь у Частині 2 «Епічного огляду епічної RPG-серії».

Назар Серьогінов
Назар Серьогінов Командор-спектр. Відомий експерт з графонію, якісної музики. У вільний від ігор час - хірург-стоматолог-пародонтолог
Коментарі
  • Chudylo

    Йохохо і пляшка рому. Незважаючи на те, що “многа букаф”, прочитав із задоволенням. Шикарно. Чекаю продовження.

  • Андрій Коваль
    Bazinga • 14.04.2012 12:29

    Не полінився і вчора в 04:00 перед сном прочитав, але от сили на комент вже не було 🙂

    p.s.: супер!
    p.p.s: а я досі не пройшов ME3 🙂

  • KoNoR • 14.04.2012 19:58

    Автор , перечитай все ще раз , і виправ помилки..)
    А за саму статтю – великий +

    • john_shepard • 14.04.2012 20:54

      Дякую) стараюсь)
      Помилки виправлю;)

  • Автор трохи наплутав із історією створення гри. Він чомусь не вказав, що всесвіт Масс Еффект створено на основі однойменної трилогії письменника українського походження (здається) Дрю Карпішина. А загалом – непоганий матеріал.

    • HubaBuba

      ти помиляєшся, друже. Дрю Карпишин написав сюжет до трьох частин гри, але книги розказують про зовсім інші події, отож сюжет на них не базується. Книги тільки доповнюють сюжет, адже були написані після створення першої частини. В них розказуються про події у Всесвіті МЕ, які відбулися в період між частинами ігор. Я сам дочитую вже третю книгу.
      Та й книгах розказується не про Шепарда, там про гього тільки мельком згадується. Проте в книгах зустрічається Андерсон, Гріссом, Калі Сандерс (у всіх частинах), Грейсон, Хендел, Привид та інші.

    • HubaBuba

      вибачаюся, офіційне видання книги 1 травня, 1-ший МЕ вийшов 20 листопада – через пів року. проте це погоди не змінює))) все ж таки гру не пів року робили, а починають створювати гру, як і будь-який фільм, з чого? з сценарію, правда?

  • john_shepard • 16.04.2012 21:01

    угу, чувак, будь уважнішим, книги це зовсім окремий сюжетний спін-офф